Situaţia privind copii fără acces la şcoala online în judeţul Bacău – ianuarie 2021
- Postat de Edupedia
- Categorii Blog, Educatie online, General
- Dată 25/01/2022
- Comentarii 1 comentariu
In contextul crizei de COVID-19 si a evolutiei pandemiei in Romania, decizia Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta (CNSSU) din data de 9 martie 2020 de a suspenda cursurile din toate unitatile din invatamantul preuniversitar a dus la inchiderea scolilor si reorganizarea predarii lectiilor prin internet, cunoscuta sub denumirea de „scoala online”. Aceasta masura,luata in conditiile unei situatii de urgenta, a fost o provocare pentru toti participantii: elevi, profesori si parinti.
Conform unui studiu realizat de IRES in toata tara, in perioada 27-30 aprilie 2020, numai jumatate dintre elevi au participat la scoala online, 32% dintre elevi nu au acces la echipament electronic iar doar jumatate dintre copii au avut contact cu profesorii la toate materiile. Acest studio a urmarit sa afle modul in care copiii din Romania au acces la educatie online si la infrastructura necesara, dar a evaluat si modul in care parintii percep toate aceste schimbari si cum fac fata provocarilor noului tip de scoala online. Astfel, a rezultat ca 36% dintre familiile cu copii, au doi sau mai multi copii la scoala, iar participarea la scoala online se face adesea dupa un orar care presupune, cel mai frecvent, ca toti elevii sa participe la ore (clase diferite), ceea ce impune ca fiecare copil sa aiba echipamentul lui, alocat pentru scoala online. Din analiza facuta de IRES rezulta insa ca doar 68% dintre copii au acces la aceste echipamente, ceea ce inseamna ca raman pe dinafara 32% dintre copii, proportie substantial mai mare decat procentul indicat de Ministerul Educatiei. Ministrul Educatiei, Monica Anisie, spunea pe 5 mai ca statisticile MEC arata ca in jur de „250.000 de copii au nevoie de echipamente pentru a putea sa faca educatie online.” Din ceea ce spune ministrul Anisie rezulta ca doar 9% dintre elevi au nevoie de echipamente pentru a putea sa faca educatie online, un procent infirmat, insa,de studiul IRES mentionat. Prin raportare la numarul elevilor inscrisi in invatamantul preuniversitar, anul scolar 2019-2020 (2.824.594), studiul IRES arata ca numarul copiilor care nu pot participa la educatia online este de903.870 elevi, de 3,6 ori mai mare decat evaluarea Ministerul Educatiei, adica de la 9% la 32%. Guvernul Romaniei a anuntat achizitionarea unui numar de250.000 tablete, total insuficient. Acestea s-au achizitionat si livrat cu intarziere, la data scrierii prezentului proiect, statisticile oficiale aratau ca doar 141.600 de tablete au fost livrate pentru elevii din aproximativ 10.000 de scoli, numar total insuficient. La data de 10.01.2021, Ministrul educatiei, Sorin Cimpeanu, a semnalat ca, desi s-au achizitionat si distribuit tablete catre elevi, numarul celor care nu ar avea acces la scoala online a crescut fata de cat se raportase anul trecut in aprilie si ca la baza acestei anomalii sta un management defectuos. Invatamantul primar, cel mai afectat de lipsa echipamentelor. Doar 63% dintre copiii din clasele primare au acces exclusiv la un echipament functional, pe cand, la gimnaziu au echipamente 72% dintre copii,iar la liceu, 70%. Elevii din urban sunt mai dotati din acest punct de vedere (76%), in comparatie cu colegii lor din rural (62%).
Studiul a relevat si motivele pentru care participarea la educatie a copiilor dezavantajati social a fost atat de scazuta. Astfel, principalele obstacole identificate sunt: acces redus sau limitat la mijloacele tehnice, utilizarea in comun a echipamentelor – un computer sau dispozitiv mobil, acolo unde exista, este impartasit de mai multi membri ai familiei, precum si lipsa abilitatilor pentru invatarea digitala la domiciliu din partea parintilor sau a unui adult. „Principalul dispozitiv folosit de copii pentru a fi in contact cu profesorii lor a fost telefonul mobil al parintilor lor – mentionat de 49% dintre copii. Totodata, raspunsurile primite in cadrul studiului arata ca doar 24% dintre copii au beneficiat de sprijinul parintilor lor, al altor adulti din familie (7%) sau al fratilor lor (12%). Cumulat, 43% dintre copii au primit un ajutor acasa, ceea ce aduce in atentie importanta implicarii familiei in sustinerea educatiei online. Motivele pentru care majoritatea parintilor nu au reusit sa-si indeplineasca rolul de „profesori de sprijin” sunt variate si trebuie luate in considerare: nu au timpul necesar, nu au abilitatile necesare (multi dintre ei cu un nivel foarte scazut de educatie si fara abilitati digitale), iar unora dintre ei le lipseste, de asemenea, motivatia si interesul de a-si sustine copiii (educatia nu este valorizata)”.
Intr-un ziar local din Bacau, in data de 24.01.2021 am regasit urmatoarea informatie: Conform estimarilor transmise decatre directorii unitatilor scolare bacauane, din totalul de 76.521 de elevi din invatamantul primar, gimnazial, profesional si liceal din judetul Bacau pentru un numar de 974 de elevi (584 de elevi sunt in mediul urban si 390, in mediul rural) nu s-ar putea incheia situatia scolara pe semestrul I la una sau mai multe discipline din motive independente de vointa elevilor. Este vorba de lipsa accesului la dispozitive IT sau la internet.
Sursa articol:
Vă rugăm să sprijiniţi Edupedia în misiunea ei socială asumată. Aflaţi mai multe detalii AICI.
ABOUT INSTRUCTOR
EDUPEDIA ONLINE SRL - un proiect educaţional de economie socială
1 Comentariu
Aw, aceasta a fost o postare exceptional de buna. Mi-am luat timpul si efortul real pentru a crea un articol grozav… dar ce pot sa spun… Aman mult si par sa nu reusesc niciodata nimic.